Aloite joukkoliikennestrategiasta

Tänään julkaistussa ympäristökyselyssä kävi ilmi, että esiinnostetuista 18 ympäristön ja ilmaston tilaan vaikuttavasta osatekijästä joukkoliikenne oli otsikko, johon oltiin vähiten tyytyväisiä Paraisilla.  Samaan aikaan Valonian esityksestä kävi ilmi, että Paraisten suurin hiilidioksidipäästöjen aiheuttaja on liikenne.

Joukkoliikenteen kehittäminen on myös nostettu esiin uudessa kaupungin elinvoima strategiassa, joten konkreettisia toimia kaivataan ja työ pitää aloittaa, jotta muutokset saadaan toteutettua mahdollisimman pian.

Erityiset ongelmakohdat joukkoliikenteessä on yhteyksien vähyys Paraisten keskustasta saaristoon päin, sekä yhteydet yhteysalusliikenteen ja joukkoliikenteen välillä, jotka puuttuvat monilta yhteyksiltä kokonaan.

Kasvavat matkailuvirrat tuovat lisää autoliikennettä ja päästöjä Paraisille.  Suuresta yksityisautoilijoiden määrästä edes osa pitäisi saada joukkoliikenteen piiriin.  Kauan suunniteltu ”turistilippu” ei toteutunut tänäkään kesänä.

Föliselvityksen mukaan yhtyminen Föliin on suhteettoman kallista.  Ongelmaa pitäisikin pyrkiä tuomaan esiin ELYn kautta, Fölin neuvottelupöydän ääressä ja myös harkitsemaan kustannuksista huolimatta Föliin yhtymistä.

Ympäristö- ja ilmastotyöryhmä ei pysty yksistään ratkaisemaan kaikkia joukkoliikenteeseen liittyviä ongelmia vaan asettamaan tavoitteita.  Paraisille tarvitaan siksi erillinen joukkoliikennestrategia, jonka tavoitteena on selvittää joukkoliikenteen haasteet, mm yhteysalusliikenteen yhdistäminen joukkoliikenteeseen, aikataulujen löytyminen ja luettavuus netistä sujuvasti sekä Föliin yhtymisen mahdollisuudet tulevaisuudessa – valtionrahoitustuki.

Esityksemme on

Luodaan Paraisille joukkoliikennestrategia, jonka tavoitteena on yhteyksien sujuvoittaminen, yhteysalusliikenteen yhdistäminen joukkoliikenteeseen, selkeät aikataulut esille, kokonaispäästöjen vähentäminen, sekä kestävän matkailun tukeminen.

Vastaa